Daily frustrations; Staking leerkrachten BE




In Belgie staken veel leerkrachten morgen, hun job is te zwaar 

en ook een van de argumenten was dat er teveel "moeilijke" kinderen in een klas zitten;
Daar ben ik het niet mee eens, ik geloof niet in "moeilijke" kinderen en dan nog het niveau ligt gewoon veel te hoog. Ze willen en verwachten gewoon veel te veel van de kinderen. 
(Heel anders dan "in mijn tijd" zo'n 30jaar geleden.) Ze pushen kinderen op een veel te jonge leeftijd gewoon veel te hard. Wat ze nu op 4jaar moeten kunnen moesten wij op 6jaar pas kunnen, wat betreft mentale groei is dat een gigantisch verschil. 

Begrijpen ze dan niet dat sommigen dingen echt nog niet passen in de hoofdjes van die mini mensjes?

 Zo ook de onzin dat sommige scholen weigeren peuters aan te nemen die nog al dan niet af en toe een pampertje dragen. Elk kind is anders. 

Ouders van nu hebben veel meer tijdsdruk dan ouders van 30jaar geleden. Toen het "vrouw aan de haard" verhaal meer een regel dan een uitzondering was. De ouders van nu hebben minder tijd om aan hun gezin te besteden en die tijd die er dan is besteed je liever door leuke gezellige dingen samen te doen, ipv je kind op stress te jagen door hem/haar dingen te laten doen waar hij/zij nog niet aan toe is. Het zindelijk zijn, geloof me het komt vanzelf, gewoon opeens, als je kind er klaar voor is. 

Ik kan me best voorstellen dat de job van leerkracht zwaarder is geworden (zoals zowat elke job) maar daar is het systeem voor een groot deel zelf schuld aan. De generatie die nu voor de klas staat weet toch verdomd goed waarvoor ze gekozen hebben, mede door internet, ik kom nog uit de tijd dat je de vaste telefoon moest afsluiten om op internet te gaan, dat kostte toen nog 5 goudstaven per MB.  
En awel ja, ik vind die staking ook een soort van in de steek laten van hun leerlingen.
Je kiest er bewust voor om een job te doen waarmee de toekomst van kinderen mede in jou handen wordt gelegd. Je gaat er als ouder, je moet er als ouder vanuit gaan dat die mensen het allĂ©rbeste met je dierbaarste bezit voorhebben. Hoe geloofwaardig is dit nu nog? 
Wanneer gaan ze doorhebben dat de te behalen quota voor velen niet realistisch is,
en vooral dat niet elk kind hetzelfde is?
Voldoen de huidige opleidingen nog om in de slag te gaan in het onderwijs?











Reacties

Populaire posts van deze blog

Daily life;